Exploring MixED Reality
Tijdens deze periode hebben we kennis gemaakt met de wereld van virtual reality (VR) en mixed reality (MR). Voor mij was dit een compleet nieuwe wereld die zich opende, waarin alles mogelijk leek. We onderzochten de mogelijkheden van Unity als platform om interactieve ervaringen te creëren en leerden hoe we een meeslepende wereld konden bouwen.

Het spel biedt een ervaring waarin snelheid en keuzes centraal staan. De gebruiker begint met een eenvoudige introductie en kiest vervolgens een vervoersmiddel. Elk vervoersmiddel brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Onderweg verschijnen onverwachte obstakels, zoals verkeersproblemen of onwerkelijke scenario’s die enkel in een VR-wereld mogelijk zijn. Dit dwingt de speler om snel te reageren en strategisch te denken.
De low poly stijl, die we als groep hebben gekozen, versterkt de speelse en toegankelijke sfeer van het spel. Dit geeft niet alleen een duidelijke visuele identiteit aan het project, maar zorgde er ook voor dat we onze aandacht konden richten op de functionaliteit en interactiviteit van de ervaring.
Het proces van het ontwikkelen van dit spel was enorm leerzaam en uitdagend. Samen met mijn medestudenten (Poeria, Julian, Koen en Finn) hebben we als eerste een brainstormsessie gehouden om de opzet van het project te bepalen. Hieruit kwam al snel het idee om een route met verschillende keuzemogelijkheden te maken in VR. Vervolgens hebben we besloten om de wereld en de animaties in een low poly stijl op te bouwen. Deze keuze zorgde voor consistentie in de visuele vormgeving.
We hebben de taken eerlijk verdeeld: ieder kreeg een vervoersmiddel of een aspect van de route om uit te werken in Unity. Voor mij was dit de eerste keer dat ik met Unity werkte, wat het extra leerzaam maakte. Ik ontdekte dat Unity een platform is waar bijna alles mogelijk is, maar dat er ook structuur en planning nodig zijn om tot een goed resultaat te komen.