Selecteer een pagina

Exploring Creative Technology

In deze periode hebben we ons verdiept in de basisprincipes van technologie en programmeren, met name door te werken met Arduino en Processing. De opdracht was om een maatschappelijk probleem te visualiseren met behulp van technologie. Onze groep koos ervoor om online oplichting als thema te behandelen. Dit onderwerp vonden we belangrijk, omdat mensen steeds vaker hun gegevens vrijgeven en oplichters, mede door de inzet van AI, steeds makkelijker data kunnen verzamelen. Dit gaf ons niet alleen inzicht in de werking van hardware en software, maar ook in hoe technologie kan worden ingezet om verhalen te vertellen en bewustwording te creëren.

De installatie neemt de gebruiker mee in een scenario waarin hij of zij geconfronteerd wordt met een vorm van online oplichting. Het begint met een knipperende knop, die wordt aangestuurd door de Arduino-chip. Wanneer de gebruiker de knop indrukt, vult de gebruiker zijn/haar naam in. Op basis hiervan wordt een foto getoond. Als deze overeenkomt wordt er een animatie afgespeeld met allerlei informatie over deze persoon.

Met behulp van de combinatie van Arduino en Processing wilden we de interactie tastbaar maken. De hardware, zoals de knop en de knipperende lampjes, versterkt de fysieke interactie, terwijl de animaties en visuals in Processing het verhaal verder uitleggen. Het resultaat is een installatie met een waarschuwing als doel.

Het proces begon met een brainstormsessie waarin we met onze groep (Donna en Jinta) verschillende maatschappelijke problemen bespraken. Uiteindelijk kwamen we uit bij het thema online oplichting. Om onze ideeën te structureren, maakten we moodboards en deden we online onderzoek naar hoe oplichting werkt en hoe gegevens worden verzameld.

Daarna begonnen we te experimenteren met Arduino. Tegelijkertijd volgden we lessen in Processing, waarin we leerden hoe we visuele animaties konden maken en gebruikersinput konden verwerken.

Voor ons project combineerden we beide technieken: de Arduino-chip stuurde een knipperende knop aan, terwijl Processing de animaties, naam-invoer en overgangen tussen scènes verzorgde. Hoewel het integreren van hardware en software een uitdaging was, hebben we hierdoor veel geleerd over de werking van technologie en de mogelijkheden van interactieve installaties.